Wednesday, 23 September , 2020
امروز : چهارشنبه, ۲ مهر , ۱۳۹۹ - 3 صفر 1442
شناسه خبر : 2429
  پرینتخانه » اخبار, تازه‌ها, تصوف تاریخ انتشار : ۱۴ تیر ۱۳۹۹ - ۶:۵۳ |

بشنوید از قرابت دراویش با پهلوی؛ مصاحبه جنجالی مأذون خارج‌نشین فرقه سلطانعلی‌شاهی

«مصطفی آزمایش»، مأذون خارج‌نشین فرقه گنابادی سلطانعلی‌شاهی که این‌روزها با اشاعه آموزه‌های التقاطی خویش (ملغمه‌ای از یوگا، مدیتیشن و درویشی‌گری)، در مسیری مجزا قدم برمی‌دارد، این‌ یکه‌تازی و کج‌روی‌ها را با اظهاراتی جنجالی، اشکارتر از قبل ساخت. آزمایش در بخش‌هایی از این اظهارات -طی یک گفتگو- به قرابت و نزدیکی رابطه دارویش با جکومت پهلوی، […]

بشنوید از قرابت دراویش با پهلوی؛ مصاحبه جنجالی مأذون خارج‌نشین فرقه سلطانعلی‌شاهی

«مصطفی آزمایش»، مأذون خارج‌نشین فرقه گنابادی سلطانعلی‌شاهی که این‌روزها با اشاعه آموزه‌های التقاطی خویش (ملغمه‌ای از یوگا، مدیتیشن و درویشی‌گری)، در مسیری مجزا قدم برمی‌دارد، این‌ یکه‌تازی و کج‌روی‌ها را با اظهاراتی جنجالی، اشکارتر از قبل ساخت.
آزمایش در بخش‌هایی از این اظهارات -طی یک گفتگو- به قرابت و نزدیکی رابطه دارویش با جکومت پهلوی، ‌اشاره داشته و از این ارتباط با افتخار یاد می‌کند: «در دوران پهلوی؛ هم رضاشاه و هم محمدرضاشاه، به دراویش به‌ویژه دراویش گنابادی ارادت می‌ورزیدند. هر چند محمدرضاشاه رابطه خوبی با روحانیت غیرسیاسی حوزه علمیه قم داشت. اما قلبا به دراویش خیلی احترام می‌گذاشت و خیلی از نزدیکان شاه و افراد صاحب منصب در حکومت پهلوی جزو دراویش گنابادی بودند.»(۱)
وی در ادامه با انتقاد از انقلاب اسلامی، ادعا می‌کند:
«اما پس از انقلاب یک نیروی بالقوه آزاد می‌شود که آن تحجر و ضدیت با آزاد اندیشی است و آخوندهایی مانند مدنی گنابادی که در زمان شاه خیلی با دراویش مخالفت می‌کرد تقویت شدند. به گفته خودش هر بار قرار بود مجلس درویشی برپا شود می آمدند اخلال به جود می‌آورند.»(۲)
مأذون خارج‌نشین فرقه که قطب پیشین در آخرین روزهای عمر، طی نامه و بیانیه‌ای، خواستار توبه و بازگشت نامبرده به مسیر درویشی‌گری شده بود، با اظهاراتی بر انحرافات فکری خود، صحه می‌گذارد. وی با زیرسؤال بردن مبانی اعتقادی جاری در جامعه، ابراز می‌دارد:
«در ایرانِ امروز، دین رسمی نه شیعه است، نه سنی است، نه صوفی است و نه هیچی! یعنی یک عده جمع شدند یک چاه خالی را درست کردند و می گویند از این چاه قرار است امام زمان خارج شود و بیایید در این چاه عریضه بفرستید، یعنی دین «چاه پرستی» شده و چون چاه پرستی است، به خدا و پیغمبر و روز معاد اعتقادی ندارند.»(۳)
بدین‌سان ضمن همردیف کردن صوفی‌گری با مذهب و دین، مبانی اعتقادی شیعی را زیرسؤال برده، مورد اهانت قرار می‌دهد تا مشخص شود که چه دغدغه‌ای «نورعلی تابنده» را در روزهای پایانی عمر به نصیحت و انذار این مأذون منزوی کشاند.
به‌نظر می‌رسد، اکتشافات شخصی و التقاطی آزمایش به مراحلی تازه قدم گذاشته که البته با مبانیفکری و مرام درویشی‌گری نیز فاصله دارد. باید دید واکنش دراویش نسبت به این رویکرد چه خواهدبود؟

پی‌نوشت:
۱. گفتگو با مصطفی آزمایش، کانال تلگرامی جریده ثبت گلستان.
۲. همان.
۳. همان.

| منبع خبر : بخش تحلیلی روشنگر
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.