Sunday, 29 November , 2020
امروز : یکشنبه, ۹ آذر , ۱۳۹۹ - 11 ربيع ثاني 1442
شناسه خبر : 2403
  پرینتخانه » اخبار, تازه‌ها, مسیحیت تبشیری تاریخ انتشار : ۰۲ تیر ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۴ |

ایجاد جنبش‌های فمینیستی علیه اسلام

دهه‌های ۳۰ تا ۵۰ شمسی را به جرأت می توان دهه جولان مستشاران خارجی نامید که به بهانه آموزش و ایجاد مراکز فرهنگی و بهداشتی اقدام به تبشیر مسیحیت می کردند. یکی از روش‌هایی که میسیونرهای مسیحی در ایران پیش از انقلاب از آن بهره‌ می‌بردند حمایت از زنان آسیب‌دیده بود. جریان تبشیر با ایجاد […]

ایجاد جنبش‌های فمینیستی علیه اسلام

دهه‌های ۳۰ تا ۵۰ شمسی را به جرأت می توان دهه جولان مستشاران خارجی نامید که به بهانه آموزش و ایجاد مراکز فرهنگی و بهداشتی اقدام به تبشیر مسیحیت می کردند. یکی از روش‌هایی که میسیونرهای مسیحی در ایران پیش از انقلاب از آن بهره‌ می‌بردند حمایت از زنان آسیب‌دیده بود. جریان تبشیر با ایجاد جنبش‌های فمینیستی سعی در آن داشت که نظربانوان مسلمان را به مسیحیت به عنوان حامی آنها جلب کند.

از زمان ورود اولین مبلغ زن پروتستان تا اولین تغییر دین زن مسلمان زاده به مسیحیت، حدود بیست سال طول کشید. در این زمان با ایجاد مراکز فرهنگی و آموزشی و بهداشتی برای زنان ایرانی ساخته شد. سکینه اصفهانی اولین زن ایرانی گرویده به مسیحیت پروتستان است، او نه بخاطر ادله کلامی و اعتقادی بلکه به خاطر اختلاف خانوادگی به مسیحیت گروید. او مسیحیت پروتستان را مدافع حریم زن می‌دانست. وی بعد از ایمان به مسیحیت توسط دکتر تیزدال معارف مسیحی را آموخت.
اولین جنبش‌های فمینیستی در مدارس دخترانه مسیحی آمریکایی توسط «آنی استوکینگ بویس» ایجاد شد. او معلم و سرپرست مدرسه دخترانه مسیحی آمریکایی و موسس مجله «عالم نسوان» بود. وی با ایجاد انجمن«کانون بانوان» در مورد جایگاه و حقوق زنان سخنرانی می‌کرد. معلمان مدارس دولتی به اجبار باید در این سخنرانی شرکت می‌کدند و در ادامه هفته نامه‌ زبان زنان از محصلین این مدرسه چاپ شد. در بررسی محتویات این نشریات به طور نمونه می توان به دو مورد زیر سوال بردن آداب اسلامی و تلاش برای رفع حجاب اشاره کرد:

مجله عالم نسوان در شماره ششم سال نهم خود با زیرسؤال بردن آداب اسلامی چنین بیان کرد که بهتر است به جای کلمه سلام علیکم که حاصل سلطه عرب بر عجم است از واژه «شادزی» که یکی از دیپلمه های کالج آمریکایی تهران پیشنهاد داده استفاده کنیم.
موضوع دیگری که در نشریات زنان آن عصر بیشترین توجه را به خود جلب می‌کند تلاش جدی برای رفع حجاب است.
این نشریات در تلاش بودن به طور کلی بر فرهنگ، ادبیات و هنر زنان ایرانی تأثیرکذار بوده و رفته رفته آنان را به سمت فرهنگی غربی و آموزه‌های مسیحیت سوق دهند. »(۱)

۱.سید جعفر هاتف‌الحسینی، میسیولوژی (اجتهاد تبشیری کلیسا) ، اندیشه مولانا، ۱۳۹۸،ص۳۶.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.