Friday, 22 January , 2021
امروز : جمعه, ۳ بهمن , ۱۳۹۹ - 6 جماد ثاني 1442
شناسه خبر : 2174
  پرینتخانه » اخبار, تازه‌ها, فرقه‌های نوظهور, مقالات تاریخ انتشار : ۲۳ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۵ |

معنویت گرایی جدید و کرونا

عجز طب جدید از درمان کرونا عرصه را برای جولان مدعیان درمان‌گر معنوی فراهم آورده است برخی از کانال‌ها آثار درمانگران معنوی مانند قانون شفا کاترین پاندر، شفای کوانتومی دیپاک چوپرا و درمان با عرفان وین دایر و… را بازنشر می‌کنند. برخی از مربیان یوگا توصیه‌های درمانی ارائه می‌کنند. دیگر طب‌های مکمل معنوی هم بازارشان […]

معنویت گرایی جدید و کرونا

عجز طب جدید از درمان کرونا عرصه را برای جولان مدعیان درمان‌گر معنوی فراهم آورده است برخی از کانال‌ها آثار درمانگران معنوی مانند قانون شفا کاترین پاندر، شفای کوانتومی دیپاک چوپرا و درمان با عرفان وین دایر و… را بازنشر می‌کنند. برخی از مربیان یوگا توصیه‌های درمانی ارائه می‌کنند. دیگر طب‌های مکمل معنوی هم بازارشان سکه شده و از تنظیم چاکرا و پاکسازی هاله گرفته تا فروش سنگ‌های شفابخش و عود برای پیشگیری و درمان را توصیه می‌کنند. محمدعلی طاهری سرکرده فرقه حلقه نیز که اخیراً به کانادا فرار کرده، برای اثبات ادعای تأثیر فرادرمانی بر اپیدمی کرونا را تجربیات و آزمایشات قبلی (تأثیر شعور بر میکروارگانیزم‌ها) صورت گرفته بیان می‌کند و همفازی کیهانی و ارتباط عام را برای درمان توصیه می‌کند(اطلاعیه ۸ اسفند). البته لازم به ذکر است که در حال حاضر به خاطر همین تجویزهای عرفان حلقه تعداد زیادی آسیب‌دیده دچار مشکلات شدید جسمی وروحی در کشور وجود دارد.

شاید گفته شود معنویت‌گرایی جدید فارغ از مشکلات جدی مبنایی، هستی‌شناختی و معرفت‌شناختی، و آسیب‌های جسمی ناشی از درمان‌های ناکارآمد بتواند در حل بحران‌هایی مثل بحران کنونی کرونا یک کارکرد حداقلی روان‌شناختی ایفا کند. اما باید به ین نکته توجه داشت که شعارهای امیدآفرین اگرچه نقش مهمی در مدیریت فضای روانی کشور دارد اما همین شعارها با فرض تثبیت آموزه‌ها و خافه‌هایی مانند قانون جذب و فراموشی جانب احتیاط می‌تواند خطر آفرین هم باشد

معنویت‌گرایی جدید بیشتر از اینکه خود را در تقابل تفکر مادی بداند خود را در تقابل با تفکر دینی می‌داند لذا همیشه سعی کرده توجیه‌گر تفکر مادی‌گرا باشد اگر چه این تفکر مرده هم باشد معنویت گرایی جدید روحی می‌شود بر بدن بی‌جان آن. معنویت‌گرایی جدید به دلیل خودبسندگی، خودخواهی را ترویج می‌دهد و هیچگونه تعهد اخلاقی نسبت دیگران و جامعه قائل نیست تقابل دو تفکر معنویت دینی خدامحور و معنویت سکولار خودبسنده را میتوان در تقابل صف‌های گروه‌های جهادی برای کمک به همنوعان و صف خرید اسلحه برای تنازع بقا مشاهده کرد.

در گفتمان دینی فلسفه بلایا برای بیداری معنوی، یقظه، بازگشت و توجه به درگاه ربوبی، انقطاع از عالم ماده و صل شدن به حقیقت عالم است. این نوع معنویت جلب رحمت الهی را در رحم و کمک به دیگران جستجو میکند.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.